Leesvoor

Sinds 2014 wordt aan de hand van de landelijke CQ (consumer quality) Index de patiënttevredenheid gemeten. Patiënten geven het Flevoziekenhuis een 8,3 (polikliniek) en 8,0 (kliniek) voor de dienstverlening. Daarnaast is er ruim aandacht voor klachten, omdat deze helpen om onze dienstverlening te verbeteren. In 2014 zijn er in totaal 533 klachten ontvangen. De meeste klachten gaan over bejegening, medische zorg en diagnose of onderzoek. Verder is een steeds terugkomend probleem dat veel patiënten onvoldoende op de hoogte blijken te zijn van wat het ‘eigen risico’ inhoudt en wat hun zorgverzekeraar wel of niet vergoedt. Daarnaast blijkt het lastig om te begrijpen hoe de tarieven tot stand komen en waarom ze hoger zijn in vergelijking met tarieven van huisartsen of therapeuten. Ook de striktere toepassing van de legitimatieplicht - ook voor jonge patiënten onder de 14 jaar - leidt soms tot lastige discussies en soms zelfs tot een klacht. Zorgverzekeraars hanteren als regel dat zij de zorgnota niet betalen wanneer patiënten zich niet hebben gelegitimeerd. Om die reden wordt de zorgnota dan rechtstreeks naar de patiënt gestuurd. Ook dit leidt soms tot onvrede bij patiënten. Het Flevoziekenhuis hoopt dit te ondervangen met goede uitleg over deze onderwerpen op de website.