Helende omgeving

De nieuwbouw is afgerond, alle afdelingen hebben hun plek gevonden. Afgelopen jaar hebben we aanpassingen kunnen doen in de ‘oudbouw’ van het ziekenhuis. Twee verpleegafdelingen hebben een facelift gekregen. Naast het gewone opknapwerk is de verlichting sterk verbeterd. Cardiologie heeft door slim te puzzelen met de vierkante meters een prachtig afdelingsrestaurant gekregen. De afdeling Maag- darm- en Leverziekten (MDL) is verhuisd naar de nieuwbouw, met meer en betere sanitaire voorzieningen. De medewerkers zijn tevreden over hun nieuwe werkomgeving. We investeren ook in de verbinding met de stad. 198 vrijwilligers spelen op allerlei manieren een bijzonder gewaardeerde rol. Medewerkers ontvangen groepen Almeerders voor rondleidingen en geven gastlessen op de scholen.

Prev Next Page:
Slide 1

De afdeling Radiologie ontvangt elke dag bijna 500 patiënten. De eerste indruk die patiënten krijgen, is belangrijk. De afdeling besteedt daarom veel aandacht aan de ‘buitenkant’. Maar een goede ontvangst gaat ook over bejegening.

Slide 2a

Veertien vrijwilligers bespelen dagelijks om beurten van 12 tot 13 uur en van 18 tot 19 uur piano in de centrale hal. De reacties van patiënten en bezoekers zijn bijzonder.

Slide 3

Eén van de binnentuinen van het ziekenhuis.

Slide 4

Zo'n 50 kleuters van basisschool De Drieluik brengen een bezoek aan het ziekenhuis. Na een bezoek aan de Gipskamer en afdeling Radiologie demonstreert een verpleegkundige een stethoscoop, bloeddrukmeter en een mitella. De kleuters gaan met een tasje, gevuld met ballon, kleurplaat, pleisters en potloodjes, terug naar school.

Slide 5

Na de Junglekamer heeft de Spoedpost nu ook een ‘Onderwaterkamer’, speciaal voor kinderen natuurlijk. Na de positieve reacties op hun eerste schilderprestatie, hebben Lenie van Eersel en Sita Jansen - SEH-verpleegkundigen én hobbyschilders - zich vol energie op de muren van de tweede kinderkamer gestort.

Slide 6

Leerlingen van het Helen Parkhurst, Daltonschool voor middelbaar onderwijs, volgen een ‘hechtles’. In officiële OK-outfit en met professionele naald en draad en twee sinaasappelhelften leren zij de kneepjes van het vak. OK-verpleegkundige Janny de Bont staat ze bij.

Slide 7

Leerlingen van basisschool ‘De Olijfboom’ verrassen patiënten met palmpasenstokken. Heel vroeger vierde men hiermee het begin van de lente. Later werd de palmpasenstok omgedoopt tot de drager van christelijke symbolen rond Pasen.

Slide 8

Gastvrouw/vrijwilliger Savannah Engelenberg bedacht een extra badge voor medewerkers, bovenop hun officiële badge. “Je voornaam op je badge maakt het contact tussen collega’s persoonlijker en het contact met patiënten menselijker en gelijkwaardiger.”

Slide 9

Elf foto’s van over de hele wereld, gemaakt door collega’s, sieren de gangen van het OK-complex. De afdeling schreef een fotowedstrijd uit, waarop maar liefst 80 inzendingen binnenkwamen. Jon Ramerman: “De foto’s geven een warme sfeer in een steriele ruimte.”

Slide 10

Luciano Gelati, de zingende ijscoman, doet met zijn optreden de harten van patiënten en medewerkers smelten. Ook medewerkers staan in de rij. Patiënten en medewerkers worden vaker verrast. Met nieuwe haring of een gezond appeltje.

Als het prettiger kan

Onderzoek en behandeling kunnen pijnlijk of op andere manieren onaangenaam zijn. We proberen de last zoveel mogelijk te beperken. Door apparatuur anders te gebruiken of de nieuwste technieken toe te passen. Een paar voorbeelden. In de mammograaf zit een compressor die ervoor zorgt dat de borst in elkaar gedrukt wordt. Dat is nodig om alle structuren in het klierweefsel in beeld te brengen. Een deel van de patiënten vond het onderzoek erg pijnlijk. De druk van de veer is iets aangepast en er ligt een ‘pad’ onder de borst. Voorheen werd bij alle patiënten, waarbij het vermoeden bestond op afwijkingen aan het netvlies, ‘fluorescentie angiografie’ toegepast. De combinatie van vergroting van de pupillen door de toegediende kleurstof en het flitslicht leidt vaak tot duizeligheid en misselijkheid. Nu wordt een groot deel van de patiënten onderzocht met de OCT-scan.

Bewegwijzering op de schop

Al jarenlang is de bewegwijzering in het ziekenhuis een pijnpunt. Patiënten en bezoekers kunnen hun bestemming soms moeilijk zelfstandig vinden. Daarom is ervoor gekozen het systeem om te gooien. Gefaseerd, maar wel rigoureus. Elke poli of afdeling is nu te vinden met een routeletter, A/B/C enz.. Het routesysteem werkt volgens het ‘in- en uitpakprincipe’, bekend van Schiphol. Bij de hoofdingang lezen patiënten en bezoekers welke route zij moeten volgen. ‘Onderweg’ hoeven zij alleen maar die letter te volgen, en aan het eind zien zij het bordje met de naam van de poli of afdeling waar zij moeten zijn. En mocht iemand toch nog met een vragende blik rondkijken? Gastvrouwen in de hal en medewerkers in huis helpen hem of haar graag – en vaak letterlijk – op weg. Grote wens zijn digitale schermen, waarmee wijzigingen in het systeem snel zijn aan te brengen.

Kindertuin dankzij Almeerse sponsors

Een tuin om patiëntjes veilig en gezond te laten buitenspelen. Dat was de droom van  de  Kinderafdeling. En die droom is dankzij sponsors uitgekomen.  Het door de Kiwanis Club Almere georganiseerde sponsordiner in het nieuwe Van der Valk Hotel Almere bracht  maar liefst € 26.575,= op. Zo'n 170 bezoekers, vooral afkomstig uit het Almeerse bedrijfsleven en de zorg, waren aanwezig. Ook een Zumbamarathon en de fietstocht naar Rome van twee Almeerse geneeskundestudentes leverde een mooi bedrag op. Het ontwerp van de tuin is gemaakt in de vorm van een vlinder, het symbool voor de kindergeneeskunde. Vijftien medewerkers van het bedrijf Kompan installeerden de tuin op hun vrije zaterdag. Zij werden kosteloos geassisteerd door de firma Nooijen. De kindertuin is eind mei 2011 officieel geopend. Kinderen kunnen ‘even ontsnappen’ aan hun noodzakelijk verblijf in het ziekenhuis.

Van wachtkamer naar ontvangstruimte

Met de nieuwbouw is het Flevoziekenhuis tientallen fraaie wachtruimten rijker. De wachtkamer wordt steeds meer een ontvangstruimte. Er is comfortabel meubilair, wachtkamertelevisie, een leesmap en gratis koffie en thee. Natuurlijk is het uitgangspunt om patiënten op de afgesproken tijd te helpen. Als patiënten toch moeten wachten, geeft de wachtkamertv op veel poli’s de verwachte uitlooptijd van de arts aan of informeert de poliassistent de patiënt. Want contact houden tijdens het wachten blijkt essentieel. Wachten is een stuk minder vervelend als je weet over hoe lang je ongeveer aan de beurt bent en misschien zelfs hoort waarom het spreekuur uitloopt. Patiënten geven aan dat we het op dit punt beter doen, maar dat het nog beter moet.

Veel ruimte voor familie

In de Amerikaanse Planetree-ziekenhuizen is bezoek de hele dag welkom. Wij hebben er bijzonder goede en ronduit slechte ervaringen mee. Na enquêtes onder patiënten, bezoekers en medewerkers hebben we een bezoekregeling gevonden die ons past. Naasten zijn de hele dag, tot 21.00 uur welkom. Hun aanwezigheid en concrete hulp kan het herstel van de patiënt bevorderen en spanning wegnemen. Patiënten die de taal niet spreken, voelen zich meer begrepen als er iemand bij is die de taal wel meester is. Overig bezoek is welkom van 14.00 – 21.00 uur, met een maximum van twee personen. De IC, Hartbewaking, afdeling Neurologie en Kinderafdeling hebben een eigen bezoekregeling. Soms wordt bezoekers gevraagd om even naar de familiekamer of het restaurant te gaan, vanwege een onderzoek of gesprek. De privacy van patiënten en optimale zorgverlening wegen altijd het zwaarst.

Vrijwilligers: Planetree ten voeten uit

Ruim 200 vrijwilligers, waaronder twaalf echtparen, geven  gezicht aan Planetree. Ze besteden hun vrije uren bij de Flevo Ziekenomroep, de kerkdiensten, mijnInfopunt  en het patiëntenvervoer. Anderen zijn gastvrouw in de centrale hal, bespelen de piano of verzorgen de bloemen en het fruit. Vijfentwintig van hen zijn ons al vanaf de opening, 21 jaar geleden, trouw. Sinds kort verzorgen vijf vrijwilligers onder begeleiding van de consulent aanvullende zorg handmassages op drie verpleegafdelingen. Vijf anderen zijn net gestart in het afdelingsrestaurant op Cardiologie. Ze serveren samen met de medewerkers foodservices de maaltijden, dekken de tafels en schenken een extra kopje koffie. De coördinator is hun aanspreekpunt, nodigt de vrijwilligers uit voor feestelijke bijeenkomsten, trainingen en Planetree-dagen en stuurt alle informatie toe. Eenmaal per jaar is het feest tijdens de vrijwilligersdag.