Gezonde organisatie

We hebben in 2012 en 2013 op verschillende manieren geïnvesteerd in een gezonde organisatie. Zorgprocessen zijn efficiënter ingericht, patiënten zijn tevreden over de decentrale klachtafhandeling. De nieuwe organisatiestructuur werpt vruchten af en we hebben de eerste stappen gezet naar een  Elektronisch Patiënten Dossier. We hebben het gezondheidsprogramma Balance@work voor medewerkers kunnen voortzetten. We blijven ons hardmaken voor de bescherming van onze medewerkers tegen agressie en voor goede opvang als dat nodig is. We besteden veel aandacht aan interne samenwerking. Dat begint al met gezamenlijke introductiebijeenkomsten voor nieuwe artsen (in opleiding) en andere collega’s. De uitkomsten van het medewerkersonderzoek dat we in het voorjaar van 2013 hebben gedaan, laten zien dat medewerkers op beide punten vooruitgang ervaren.

Prev Next Page:

Op 18 juni 2012 organiseerde het Flevoziekenhuis voor de eerste keer een wetenschapssymposium. Het symposium vroeg aandacht voor de stand van zaken ten aanzien van wetenschappelijk onderzoek in het Flevoziekenhuis en het belang ervan voor de kwaliteit van zorg, de ontwikkeling van het Flevoziekenhuis en carrière van zorgverleners. Tijdens het symposium werd voor de eerste keer de Dr. A.W.C. Berns Wetenschapsprijs uitgereikt aan Jaap van Vliet, arts-assistent bij Chirurgie (rechts op de foto) met zijn onderzoek ‘Komt een galblaas bij de patholoog’. Uit zijn onderzoek blijkt dat het niet nuttig is om in alle gevallen pathologisch onderzoek te doen na galblaas-verwijdering, maar alleen als er op basis van het macroscopisch onderzoek verdenking is op maligniteit. Dit levert een enorme kostenbesparing op.

Slide 4

Een OV-chip oplaadpunt in de centrale hal: dat is het winnende idee van de prijsvraag ‘Planetree for me’. Medewerkers konden voor deze prijsvraag ideeën indienen waarmee  hun werk in het Flevoziekenhuis nog beter, gemakkelijker of leuker kan worden. Twee collega’s dienden het idee voor het oplaadpunt in. Medewerkers en patiënten hebben er gemak van.

Slide 5

Een lange rij voor de gezondheidscheck en massages. Dat is het beeld van de 'Zorg voor jezelf markt' op 22 november, georganiseerd door de Verpleegkundige Staf. Tijdens de markt konden collega’s ook terecht voor advies; van opvang bij een traumatische ervaring en opleidingswensen tot behandeling van spataderen en cosmetische behandelingen.

Slide 6

Op 16 april 2012 hebben de eerste medewerkers  van een aantal verpleegafdelingen en Radiologie het Leertraject Senior Zorgeenheid afgerond. Een senior zorgeenheid heeft managementtaken, o.l.v. de bedrijfsleider. De senior is dagelijks aanwezig in het team en daarmee direct bereikbaar voor de medewerkers. Inmiddels heeft een tweede groep het leertraject afgerond. In 2013 wordt definitief bepaald voor welke afdelingen het aanstellen van een senior zorgeenheid passend is.

Slide 7

84 collega’s werden op 1 november door collega’s van 19 afdelingen ontvangen tijdens de ‘KIEK-dag’. Kiek staat voor Kijken In Elkaars Keuken en komt voort uit de wens van medewerkers zelf om meer van elkaars werk te weten en beter samen te werken. KIEK verlaagt drempels, geeft meer onderling begrip en biedt de mogelijkheid om ‘best practices’ uit te wisselen.

Slide 8

22 collega’s uit de zorg, zorgondersteuning en stafdiensten stonden op 16 oktober in de schijnwerpers tijdens de Diplomaborrel. Zij behaalden allemaal het afgelopen jaar een diploma of certificaat.

Slide 9

Sinds begin 2012 beschikt het skills lab van het Flevoziekenhuis over de ‘lap simulator’. Met deze ultramoderne computersimulator kunnen de oog-handcoördinatie en basisvaardigheden voor kijkoperaties aan de galblaas, blinde darm en eierstokken virtueel, buiten de operatiekamer worden getraind. Ook technieken voor grotere kijkoperaties kunnen met de lap simulator worden getraind. Arts-assistenten kunnen vervolgens de kijkoperaties - onder begeleiding van hun opleiders – veilig op de operatiekamer uitvoeren.

Slide 10

Femke lutgendorff is de eerste aios bij Chirurgie sinds de vakgroep - in februari 2012 - de officiële erkenning kreeg voor het opleiden van arts-assistenten tot chirurgen. Chirurg en opleider Paul Verbeek: “Wij zijn heel blij met deze eerste aios. Het is een mooie start en eens te meer een bewijs dat we de zaken goed voor elkaar hebben en als vakgroep goed bekend staan bij arts-assistenten en chirurgisch Nederland.”

Slide 12

In 2012 heeft de Bedrijfshulpverlening BHV acht ontruimingsoefeningen op verschillende afdelingen gehouden. Op drie afdelingen is onder toezicht van Brandweer Almere geoefend. Daarnaast is gestart met de interne BHV-opleiding, zodat inmiddels 100 collega’s geschoold zijn. Voor de opleiding is een zeecontainer aangeschaft waarin de blusoefeningen worden gehouden; een populair onderdeel van de training…

Slide 11

Sinds september 2012 krijgt iedere patiënt op de afdeling Interne geneeskunde binnen 24 uur na opname een Verwachte Ontslag Datum. Deze VOD is geen harde datum, het is een streefdatum. Hierdoor weten patiënten beter waar ze aan toe zijn. Het ontslag uit het ziekenhuis wordt nu beter voorbereid door bijvoorbeeld diëtist, fysiotherapeut of transferverpleegkundige tijdig in te schakelen. Ook andere afdelingen gaan met een Verwachte Ontslag Datum werken.

Slide 1

Een patiënt doorloopt vaak een opeenvolging van gesprekken, onderzoeken en behandelingen. Hoe zorgen we ervoor dat deze activiteiten goed op elkaar aansluiten? Welke stappen en beslissingen moeten per patiënt genomen worden en door wie? Een zorgpad omschrijft de elkaar opeenvolgende activiteiten die een patiënt met een bepaald ziektebeeld doorloopt. Het inrichten van zorgpaden levert veel winst op voor de patiëntveiligheid, patiëntvriendelijkheid en de efficiency van de zorg.

Slide 3

Sinds 1 november biedt het Flevoziekenhuis samen met kinderdagverblijf De Regenboog ‘Flevo-opvang’ aan. Kinderen van patiënten, bezoekers en medewerkers in de leeftijd van 0 – 4 jaar kunnen er terecht voor professionele opvang. Ook medewerkers van het ziekenhuis kunnen gebruik maken van Flevo-opvang. Bijvoorbeeld als zij op hun vrije dag bij een team- of werkoverleg willen of moeten zijn.

Slide 13

Het Flevoziekenhuis heeft sinds 2010 een eigen Twitteraccount. Inmiddels hebben we bijna 3300 twittervolgers en dat aantal groeit nog iedere dag. Via Twitter gaan er dagelijks berichtjes uit en komen dagelijks berichtjes binnen. Waar zinvol of leuk, replyen of retweeten we de tweets. Sinds januari 2012 hebben we ook een eigen Facebook-account, met inmiddels 335 likers. Het account is populair onder medewerkers, maar ook buiten het ziekenhuis groeit de aandacht.

Kosten verlagen, anders werken en strategische keuzes

Per 1 februari 2013 heeft de raad van bestuur de taskforce ‘Kosten verlagen, anders werken’ ingesteld. De groei van Almere en (mede daardoor) de stijging van het aantal patiënten is minder dan we gewend zijn. We zullen onze kosten hierop moeten aanpassen. Deze taskforce is binnen acht zoekvelden op zoek naar een structurele kostenbesparing die uiteindelijk oploopt tot een bedrag van 7,5 miljoen euro in 2015. De zoekvelden bestrijken een breed terrein, van het optimaliseren van inkoop en OK-planning tot het eventueel samenvoegen van poliklinieken en opnieuw bezien van het aantal artsen. Parallel aan dit proces loopt de herijking van ons meerjarenbeleid en de daarbij horende portfoliokeuze van het ziekenhuis.

Nieuwe organisatie geeft impuls

Januari 2012 is het startschot gegeven voor ruim 20 zogenaamde EVR’s (Eenheden voor een Verantwoord Resultaat), geconcentreerd rond een specialisme en ‘haar’ patiënten. De verantwoordelijkheid voor zorg, kwaliteit en financiën is gedecentraliseerd, de managementlaag ‘directie’ is komen te vervallen. Elke EVR wordt aangestuurd door een medicus in de rol van EVR voorzitter en een bedrijfsleider als zijn/haar rechterhand. En hoewel de nieuwe organisatie nog in ontwikkeling is, is bij de EVR-leiding het kostenbewustzijn sterk toegenomen en heeft het sturen op kwaliteit en veiligheid een impuls gekregen.

In 2011 is besloten de raad van bestuur per 1 maart 2012 uit te breiden met Anita Arts en Co’tje Admiraal. Zo kon een vloeiende overgang in besturing gerealiseerd worden, vanwege het geplande vertrek van de zittende bestuurder Jeltje Schraverus. Dank aan Jeltje Schraverus voor de energieke en ondernemende wijze waarop zij het Flevoziekenhuis de afgelopen jaren op de kaart heeft gezet.

Patiënten geven ruim een 8

We deden medio 2012 onderzoek naar het effect van de bejegeningstrainingen die bijna alle medewerkers en specialisten in 2010 en 2011 hebben gevolgd. De meting laat zien dat we resultaten boeken op bejegening, juist op onderdelen waarop we in de meting vóór de trainingen minder goed scoorden. Een Planetree-ziekenhuis meer dan waardig. We scoren beter op ‘oogcontact en aandacht’, ‘doorvragen tot situatie wordt begrepen’, ‘wijzen op informatie’, ‘meelopen’, ‘herkennen’, ‘rekening houden met privésituatie’ en ‘contact houden tijdens het wachten’. We meten elk kwartaal de patiënttevredenheid met een schriftelijke, steekproefsgewijze enquête. Gemiddeld scoorde het Flevoziekenhuis in 2012 een 8,3 op patiënttevredenheid; net als in 2011. De klachtafhandeling vindt steeds meer decentraal, op de afdeling zelf, plaats. En met succes. Gedachten of gevoelens van onvrede worden eerder uitgesproken en leiden sneller tot een bevredigende oplossing. Het aantal formele klachten blijft gelijk. Via Twitter en het gastenboek op de website krijgen we veel positieve respons en soms een kritische noot te horen.

Zorg voor medewerkers

In 2012 was het gemiddelde verzuimpercentage 4,58%. Dat is iets lager dan in 2011 en iets hoger dan het landelijk gemiddelde voor ziekenhuizen. Verzuim door psychische klachten blijft een aandachtspunt, hoewel er zeker door de samenwerking met een gz-psycholoog verbetering is geboekt. Een ander aandachtspunt is de hoge meldingsfrequentie: het aantal keren dat medewerkers per jaar verzuimen. Daar staat tegenover dat in 2012 36% van de medewerkers geen verzoek tot verzuimverlof heeft ingediend. De raad van bestuur heeft in september 2012 het convenant ‘Veilige Publieke Taak’ ondertekend. Onder het motto ‘Handen af van onze helpers’ zijn in het convenant afspraken gemaakt met Politie en het Openbaar ministerie over de aanpak van  agressie tegen hulpverleners. Zo is afgesproken dat aangiften van zorgverleners altijd hoge prioriteit krijgen. Medewerkers die last hebben van ongewenst gedrag van anderen, kunnen voor hulp, opvang en advies terecht bij een externe vertrouwenspersoon. Het bedrijfsopvangteam, BOT, waar medewerkers terecht kunnen na een traumatische ervaring, bestaat al langer. In 2012 zijn 15 medewerkers opgeleid tot ergocoach om de fysieke belasting bij collega’s te helpen verminderen.

Poliklinieken beter bereikbaar via Telefooncentrum

Het in 2011 gestarte Telefooncentrum (TC) voor de poliklinieken Oogheelkunde en KNO is in 2012 uitgebreid met de Diabetespoli. In februari 2013 zijn de polikliniek Dermatologie en de Spataderkliniek aangesloten. Patiënten kunnen bij het TC afspraken maken, wijzigen en annuleren. Bij medisch inhoudelijke vragen verbindt het TC de patiënt door met de polikliniek zelf. De winst is aanzienlijk. Patiënten kunnen bellen tussen 8.00 en 17.30 uur. De telefonische bereikbaarheid van deze poliklinieken is gestegen en er is nog maar zelden een klacht over de bereikbaarheid. Het aantal mensen dat telefonisch ‘afhaakt’ is afgenomen, waardoor nieuwe patiënten hun heil niet meer elders gaan zoeken.

Medewerkers meer tevreden

De resultaten van het medewerkersonderzoek 2013 zijn  bekend.1252 medewerkers (68,7%) hebben de vragenlijst ingevuld. Dat is bijna 25% meer dan in 2010. Vier teams hadden zelfs een respons van 100%. De hoge respons laat zien dat medewerkers zich betrokken voelen bij hun werk en doet de resultaten winnen aan waarde. Medewerkers geven een rapportcijfer 7,4 voor hun tevredenheid over het werken in het Flevoziekenhuis, een relevante stijging t.o.v. 7,0. Ook vrijwilligers zijn gevraagd om aan het onderzoek mee te doen. 57 vrijwilligers (29%) heeft de vragenlijst ingevuld, zij geven hun werk een  8.4.

De vragen uit het medewerkersonderzoek leiden naar 5 hoofdthema’s: tevredenheid, betrokkenheid, bevlogenheid, efficiency en leiderschap. Meest opvallend is – naast de stijging van de algemene tevredenheid - de t.o.v. 2010 geboekte winst op efficiency. Gaven medewerkers het ziekenhuis hiervoor in 2010 nog een 6.0, nu geven ze gemiddeld een 6.4. Medewerkers ervaren ook verbetering op de omstandigheden waarin ze hun werk doen,  begeleiding bij traumatische ervaringen, frequentie van werkoverleg, de ruimte om je mening te kunnen geven en de samenwerking tussen afdelingen.

Eerste stappen naar Elektronisch Patiëntendossier

In 2013 hebben we ons basisregistratiesysteem op de poliklinieken vervangen door SAP i.s.h.med., dat vrijwel naadloos past bij het ZIS (Ziekenhuis Informatie Systeem). In het nieuwe systeem is alle informatie over een patiënt in te zien en is de informatie bovendien sneller vindbaar en beter leesbaar. Daarnaast voeren artsen en gespecialiseerd verpleegkundigen de dossiergegevens realtime in, op het moment dat ze met de patiënt aan hun bureau zitten of direct daarna. Daarmee is de informatie altijd up-to-date. Een belangrijke veiligheidswinst ten opzichte van de oude situatie waarin de informatie uit consulten op diverse manieren en tijdstippen beschikbaar was.

De implementatie van i.s.h.med. is gerealiseerd met inzet van Siemens en Pink Roccade. In goed overleg met onze professionals hebben we ervoor gekozen niet zelf iets te ontwikkelen dat past bij onze (zeer diverse) werkwijze, maar een ‘kopie’ te maken van een ander, gelijkend, ziekenhuis. Voor de ziekenhuissector is deze aanpak innovatief. Ons doel was om de implementatie in april 2013 én binnen afgesproken tijd en budget te realiseren. Dat is gelukt en daar zijn we trots op.

Beter en meer opleiden

In februari 2012 hebben we de erkenning gekregen om arts-assistenten op te leiden tot chirurg. Hiermee hebben we een nieuwe loot aan het opleidingsteam van het Flevoziekenhuis kunnen toevoegen. In december 2012 is de eerste arts-assistent met haar opleiding tot chirurg van start gegaan.

Stagebedrijf van het jaar

Vereniging Bedrijfskring Almere (VBA) heeft het Flevoziekenhuis uitgeroepen tot Stagebedrijf van het Jaar 2012. We zijn voor de prijs genomineerd door ROC Flevoland. Het juryrapport: ‘Opleiden in de praktijk behoort tot de kernactiviteiten van het ziekenhuis en dat vindt plaats op alle denkbare afdelingen en opleidingsniveaus. Er is een gemotiveerd opleidingsteam dat zorgt voor een goed opleidingsklimaat en een structureel opleidingsbeleid’. In september zijn we van start gegaan met de eerste ‘leerwerkplaats’ voor de verpleegafdelingen Cardiologie en Chirurgie. De Leerwerkplaats is een leeromgeving waar mbo- en hbo-studenten van verschillende leerjaren werken en leren. Zij worden begeleid door een ervaren verpleegkundige die ‘met de handen op de rug’ meekijkt en de helpende hand biedt waar nodig.

Leertraject voor polikliniek- en administratieve medewerkers

Op 17 april 2013 is de eerste training van het leertraject voor polikliniek- en administratief medewerkers van start gegaan. Het is de aftrap van een leertraject waaraan uiteindelijk 220 collega’s zullen meedoen. Het traject bestaat uit de trainingen ‘professionele communicatie’, ‘invloed’ en ‘kwaliteitsbevordering’ en uit persoonlijke begeleiding.

Waardering van buiten

Opinieblad Elsevier geeft het Flevoziekenhuis, samen met drie andere ziekenhuizen, een plaats in de landelijke top 4 van het onderzoek ‘De beste ziekenhuizen’. Het Flevoziekenhuis scoort hoog op veiligheid, dienstverlening en korte wachttijden. Elsevier beoordeelt een goed ziekenhuis als: ‘veilig voor de patiënt, nauwgezet en up-to-date in de medische zorg, betrouwbaar als organisatie, optimaal als voorlichter en begeleider van de patiënt’. Elsevier heeft de gegevens vergeleken die ziekenhuizen aanleveren bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het programma ‘Zichtbare Zorg’. Dit jaar zijn voor het eerst ook ervaringen van patiënten in het onderzoek meegenomen. In de AD ziekenhuis top 100 scoorde het Flevoziekenhuis in 2012 in de middenmoot.

Het Flevoziekenhuis kreeg in 2012 van zorgverzekeraar Menzis het TopZorg predicaat 2013-2014 voor de behandeling van dikkedarmkanker. Het ziekenhuis ontving vorig jaar ook het Vaatkeurmerk van patiëntenvereniging Hart&Vaatgroep en het ‘lintje’ van de Borstkankervereniging Nederland. Het laboratorium kreeg het CCKL-certificaat, dé kwaliteitsnorm voor medische laboratoria.