De Spoedpost is vanaf nu dag en nacht bereikbaar via de hoofdingang van het Flevoziekenhuis. U kunt het beste parkeren op het Hospitaalterrein, of in de Hospitaalgarage. Voor de hoofdingang van het Flevoziekenhuis is een Kiss + Ridestrook waar in- en uitgestapt kan worden.
Lees meerInschrijven en aanmelden
Onze patiënten kunnen zich online aanmelden voor hun afspraak. Dit kan via mijnFlevoziekenhuis. Het is ook mogelijk om u aan te melden voor u afspraak bij een van de aanmeldzuilen in de centrale hal. In onderstaande video leggen we u graag uit hoe dit werkt.
Veelgestelde vragen over (online) aanmelden
Hoe meld ik mij aan voor mijn eerste afspraak in het Flevoziekenhuis?
U maakt telefonisch een afspraak of uw arts heeft dit voor u gedaan. Wij sturen wij u per mail een afspraakbevestiging van uw afspraak. Het aanmelden voor uw afspraak kan op twee manieren:
- Online via mijnFlevoziekenhuis met uw DigiD.
- Bij een aanmeldzuil in de centrale hal van het Flevoziekenhuis. Om u aan te kunnen melden bij de aanmeldzuil heeft u een geldig identiteitsbewijs nodig (identiteitskaart, rijbewijs, paspoort of verblijfsvergunning). Dit geldt ook voor kinderen.
Komt u voor de eerste keer naar het ziekenhuis?
Ga eerst langs mijnInfopunt om u in te schrijven.
Ik ben al vaker in het ziekenhuis geweest, wat doe ik dan?
Als u eerder in het Flevoziekenhuis bent geweest, dan hoeft u zich niet in te schrijven bij mijnInfopunt. Aanmelden voor uw afspraak kan via mijnFlevoziekenhuis of bij de aanmeldzuil in de centrale hal.
Mijn gegevens kloppen niet, wat moet ik doen?
Via mijnFlevoziekenhuis of bij de aanmeldzuil kunt u uw persoonlijke gegevens aanpassen als dit nodig is.
- Heeft u zich online aangemeld? Dan ontvangt u een mail met daarin een QR-code.
- Heeft u zich aangemeld bij de aanmeldzuil in de centrale hal? Dan u ontvangt u een dagticket met een QR-code.
Heeft u meerdere afspraken?
Als u meerdere afspraken op een dag heeft, dan staan deze afspraken allemaal op het dagticket. Of, als u zich online heeft aangemeld in de mail. Bewaar het dagticket of de mail goed, want deze heeft u nodig bij iedere aanmeldzuil op de afdeling van uw afspraak. Met het dagticket of de mail kunt u rechtstreeks naar de aanmeldzuil op de afdeling waar u een afspraak heeft. U kunt daar de QR-code laten scannen. Nu weet de zorgverlener dat u in de wachtruimte zit.
Na een afspraak direct bloedprikken?
Bewaar uw dagticket of mail met hierop de QR-code goed: als u na een afspraak direct bloed wilt laten prikken, dan kan dit alleen met uw QR-code. Deze QR-code laat u zien bij de balie van het Laboratorium Bloedafname (route 31).
Het online aanmelden lukt mij niet, wat nu?
Voor vragen over het online aanmelden via mijnFlevoziekenhuis belt u via 036 868 71 00. Dit nummer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur. U kunt ons ook bereiken via mijnflevoziekenhuis@flevoziekenhuis.nl
Veelgestelde vragen over het inschrijven en de aanmeldzuilen
Wat is een aanmeldzuil?
Een aanmeldzuil is een apparaat, in de centrale hal, dat een identiteitsbewijs kan uitlezen en u de benodigde informatie geeft voor de afspraak/afspraken die u heeft in het ziekenhuis. U ontvangt een dagticket, waarmee u zich kunt aanmelden bij de aanmeldzuil op de afdeling waar u een afspraak heeft. Op de dagticket staat ook de looproute die u kunt volgen om op de afdeling te komen.
Waar staan deze aanmeldzuilen?
De aanmeldzuilen staan in de centrale hal. Ook staan er aanmeldzuilen bij de meeste poliklinieken.
Waarom zijn er aanmeldzuilen?
We willen de zorg graag blijven verbeteren. Bij de aanmeldzuil kunnen patiënten zich identificeren (wettelijke verplicht) en hun gegevens controleren. Voorheen gebeurde dit bij de balie van de polikliniek. Door de komst van de aanmeldzuil hebben onze medewerkers bij de balie meer tijd om patiënten met andere vragen te helpen. Hierdoor kunnen we onze patiënten sneller helpen.
Waarom moet ik mijn identificatie laten zien?
Het Flevoziekenhuis is wettelijk verplicht om u te vragen om identificatie vanuit de Zorgverzekeringswet. Als u medische zorg nodig heeft in Nederland, dan moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. Voor álle patiënten die naar het ziekenhuis komen geldt een wettelijke identificatieplicht. De identificatieplicht betekent dat u bij elke afspraak in het ziekenhuis een geldig identiteitsbewijs moet kunnen laten zien. Zie de website van de Rijksoverheid voor meer informatie. Het Flevoziekenhuis is volgens de Zorgverzekeringswet verplicht uw BSN en identiteitsnummer in haar bestand op te nemen. Zo kunnen we vaststellen dat we aan de juiste persoon zorg verlenen.
Staan er aanmeldzuilen op verpleegafdelingen?
Nee, er staan geen aanmeldzuilen op verpleegafdelingen. Als u wordt opgenomen hoeft u zich niet bij de aanmeldzuil in de centrale hal te melden.
Staat er bij elke polikliniek een aanmeldzuil?
Vrijwel alle poliklinieken hebben een aanmeldzuil. Sommige poliklinieken delen een aanmeldzuil. En sommige aanmeldzuilen staan direct naast de liften bij afdelingen.
Welke afdelingen hebben geen aanmeldzuil?
U hoeft zich voor een afspraak bij dialyse, dagbehandeling, verloskunde, radiotherapie, spoedeisende hulp en opname verpleegafdeling niet aan te melden bij de aanmeldzuil in de centrale hal.
Hoe zijn de aanmeldzuilen herkenbaar?
Er hangt boven elke aanmeldzuil op de afdeling een donkerblauw bord met witte tekst.
Kunnen mensen in een rolstoel lezen wat er op het scherm staat?
Ja, een van de zuilen in de centrale hal is toegankelijk voor gebruikers van rolstoelen en scootmobiels. De zuilen op de afdelingen zijn ook goed bereikbaar.
Hoe meld ik mij aan in de centrale hal?
U komt het ziekenhuis binnen. Bij de aanmeldzuil meldt u zich aan met uw identiteitsbewijs. Deze aanmeldzuil controleert, als u dat wilt, uw patiëntgegevens. Ook worden u enkele vragen gesteld over bijvoorbeeld allergie en medicatie.
Welke gegevens controleert de aanmeldzuil in de centrale hal?
Dat zijn de volgende gegevens:
- Controles identiteitsbewijs, verzekering, burgerservicenummer (BSN)
- Controle juistheid geregistreerde gegevens
- Controle compleetheid gegevens
- Foto uit uw identiteitsbewijs overnemen in uw elektronisch patiëntendossier (alleen met uw toestemming)
- Vraagt om uw toestemming voor het delen van:
- Uw medische gegevens met externe zorgverleners die betrokken zijn bij uw behandeling
- Uw medicatiegegevens met huisarts en uw apotheek
Waarom zou ik toestemming moeten geven voor het delen van mijn medische gegevens en mijn medicatie?
In uw medisch dossier staat belangrijke informatie. Zoals informatie over uw klachten en hoe die worden behandeld. Soms is het belangrijk dat een zorgverlener van buiten het ziekenhuis uw medische gegevens kan bekijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uw huisarts. Deze zorgverlener kan uw volledige medische gegevens van het Flevoziekenhuis alleen inzien met uw toestemming.
Het apart toestemming verlenen voor uw medicatie is nodig om uw medicatiegegevens te kunnen delen met uw eigen huisarts en uw eigen apotheek. Voor meer informatie bekijk deze pagina.
Ben ik verplicht toestemming te geven?
Toestemming geven is niet verplicht.
Waar kan ik meer informatie lezen over het geven van toestemming?
U kunt meer informatie lezen op:
- Uw medische gegevens: lees meer informatie.
- Uw medicijnen: lees meer informatie.
Hoe geef ik toestemming voor mijn kind?
Toestemming voor uw kind regelt u via een speciaal formulier. Dit is beschikbaar bij mijnInfopunt, Kinderkliniek/afdeling Kindergeneeskunde en/of bij de poliklinische Apotheek van het ziekenhuis.
Wanneer worden de vragen niet getoond?
Als een van de vragen al eerder door de patiënt is beantwoord
Bij kinderen onder de 16 jaar: omdat hier ook schriftelijke toestemming van de ouders voor nodig is. Meer informatie op nwz.nl/toestemming
Wat gebeurt er als de gegevens akkoord zijn?
Kloppen de gegevens en is alles duidelijk, dan krijgt u een dagticket.
Wat staat er op dit dagticket?
Op dit dagticket staan een QR-code, uw afspraak of afspraken, afdelingsnaam, routenummer en naam van de zorgverlener.
Wat gebeurt er als de gegevens niet akkoord zijn?
Heeft u geen identificatiebewijs mee of zijn uw gegevens niet volledig? Dan verwijst de zuil u naar mijnInfopunt in de centrale hal. De medewerker van mijnInfopunt helpt u met het invullen van uw gegevens en een dagticket.
Veelgestelde vragen over de aanmeldzuil op de afdeling
Aangekomen bij de afdeling, wat doe ik met mijn dagticket?
Aangekomen bij de afdeling scant u uw dagticket bij de daar aanwezige aanmeldzuil.
Wat controleert deze aanmeldzuil?
Deze aanmeldzuil controleert of u op de juiste bestemming bent aangekomen en geeft via het scherm aan in welke wachtruimte u kunt plaatsnemen.
Hoe weet de medisch specialist dat u bent gearriveerd?
Als u uw dagticket heeft gescand bij de aanmeldzuil op de afdeling, dan ziet de medisch specialist in zijn/haar computer dat u bent gearriveerd.
Wat moet ik doen bij meerdere afspraken op dezelfde dag?
Heeft u meerdere afspraken op dezelfde dag, dan gaat u na de eerste afspraak naar de volgende afdeling. Daar meldt u zich opnieuw aan met uw dagticket.
Wat gebeurt er als ik te laat bij mijn afspraak kom?
Als u te laat bent voor een afspraak, dan meldt u zich aan bij de aanmeldzuil in de centrale hal. U krijgt dan een dagticket en gaat daarmee naar de afdeling van uw afspraak. Een baliemedewerker op de afdeling beoordeelt of de afspraak door kan gaan of dat er een nieuwe afspraak moet worden gepland.
Welke afdelingen hebben geen aanmeldzuil?
Het aanmelden bij de zuilen op de poliklinieken geldt voor alle poliklinieken in het ziekenhuis met een aantal uitzonderingen: u hoeft zich voor een afspraak bij Dialysehubs in Almere en Lelystad, de dagbehandeling, Verloskunde, Radiotherapie, Spoedeisende hulp en opname op een verpleegafdeling niet aan te melden bij de aanmeldzuil in de centrale hal.
Veelgestelde vragen over identificeren
Wat is een geldig identiteitsbewijs?
Met een geldig(buitenlands) paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of verblijfsvergunning bedoelen we, dat uw identiteitsbewijs niet mag zijn verlopen.
Wat doe ik als ik een verblijfsvergunning heb? Maak ik dan ook gebruik van de aanmeldzuil?
De aanmeldzuil kan een verblijfsvergunning type W, W2 en O inlezen. Heeft u een ander type, dan gaat u meteen naar de mijnInfopunt. mijnInfopunt vindt u in de centrale hal van het ziekenhuis.
Waarom vraagt het ziekenhuis om mijn identiteitsbewijs?
Het ziekenhuis is wettelijk verplicht te controleren of u de persoon bent die bij uw burgerservice- nummer hoort. Bovendien moeten wij aantonen dat wij uw identiteit hebben gecontroleerd. Dit is nodig om de kosten van uw behandeling bij uw verzekering te declareren.
Mijn identiteitsbewijs is verlopen. Kan ik mij hiermee legitimeren?
Nee. U kunt zich alleen legitimeren met een geldig identiteitsbewijs. Als u geen geldig identiteitsbewijs heeft, verwijzen wij u naar de medewerkers van mijnInfopunt. Daar helpen zij u verder.
Wat gebeurt er als ik geen geldig legitimatiebewijs heb?
Bent u in het ziekenhuis, dan verwijzen wij u naar de medewerkers van mijnInfopunt. Daar helpen zij u verder. Vervolgens wordt u in de gelegenheid gesteld binnen 2 weken een geldig legitimatiebewijs te tonen.
Ik kom voor mijn kind. Heeft mijn kind ook een identiteitsbewijs nodig?
Ja, de overheid heeft dit wettelijk bepaald. Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart (ID) nodig voor zorg. Wij zijn dus verplicht ook van kinderen van alle leeftijden een geldig identiteitsbewijs te controleren. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
Wat gebeurt er als ik geen geldig legitimatiebewijs heb van mijn kind?
Bent u in het ziekenhuis, dan verwijzen wij u naar de medewerkers van mijnInfopunt. Daar helpen zij u verder. Vervolgens wordt u in de gelegenheid gesteld binnen 2 weken een geldig legitimatiebewijs te tonen.
Veelgestelde vragen over de mijnInfopunt
Wanneer moet ik langs mijnInfopunt?
In een aantal gevallen wordt u doorverwezen naar mijnInfopunt namelijk als:
- U geen geldig identiteitsbewijs heeft
- De aanmeldzuil in de ingang uw identiteitsbewijs niet herkent
- Andere gegevens niet geregistreerd zijn zoals bijvoorbeeld gegevens van uw huisarts
De medewerker van mijnInfopunt controleert uw gegevens. Als het nodig is vult de medewerker uw gegevens aan of corrigeert deze. Als alles in orde is krijgt u van de medewerker een dagticket met uw afspraak(en) van die dag.
Waar is mijnInfopunt?
mijnInfopunt vindt u in de centrale hal van het Flevoziekenhuis, tegenover de hoofdingang.
Veelgestelde vragen over registratie
Welke informatie moet ik altijd meenemen naar het ziekenhuis?
- Een geldig legitimatiebewijs
- Een overzicht van uw medicijnen, aan te vragen bij uw apotheek
- Uw zorgverzekeringspas
Klik hier voor meer informatie over legitimeren.
Welke gegevens registreert het Flevoziekenhuis?
Het Flevoziekenhuis registreert het type identiteitsbewijs en het nummer. Daarnaast ‘scannen’ wij de foto van uw identiteitsbewijs, maar niet het hele identiteitsbewijs. Deze gegevens komen in uw elektronische patiëntendossier te staan. Voor het gebruik van de foto’s geeft u toestemming via de aanmeldzuil. Ook de medewerkers van mijnInfopunt kunnen om uw toestemming vragen.
Maakt het ziekenhuis ook een scan of kopie van mijn identiteitsbewijs?
Nee. Het ziekenhuis maakt geen scan of kopie van uw identiteitsbewijs.
Ik wil niet dat het Flevoziekenhuis mijn foto opslaat. Kan ik dit weigeren?
Ja, dit kunt u weigeren door op ‘nee’ te toetsen op de aanmeldzuil. Bij iedere volgende aanmelding kunt u dit opnieuw aangeven.
Hulp bij de aanmeldzuilen
Ik wil graag hulp bij het aanmelden, is dat mogelijk?
In de centrale hal staan gastvrouwen/heren klaar om te helpen bij de aanmeldzuilen. Op de afdelingen kunt u terecht bij een baliemedewerker van de polikliniek.
Heeft u vragen?
Als u vragen heeft neem dan gerust contact op via mijnflevoziekenhuis@flevoziekenhuis.nl. U kunt ons ook bellen via 036 868 71 00. Dit nummer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.