Veelgestelde vragen contracten zorgverzekeraars 2026
Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen over de contracten voor 2026 met zorgverzekeraars.
Waarom heeft het Flevoziekenhuis een contract nodig met zorgverzekeraars?
Wij contracteren met alle verzekeraars om de toegang tot zorg voor u te garanderen en om de kwaliteit en toegankelijkheid van zorg te waarborgen. Zorgverzekeraars kopen zorg in en maken afspraken over prijs, kwaliteit en het aantal behandelingen om hun zorgplicht te vervullen. Het Flevoziekenhuis verzekert zich op deze manier van inkomsten om de kosten van de zorg te kunnen dragen.
Heeft het Flevoziekenhuis een contract met mijn zorgverzekeraar?
Wij willen graag contractafspraken maken met alle zorgverzekeraars, zodat u met uw zorgpolis voor alle verzekerde ziekenhuiszorg terecht kunt in het Flevoziekenhuis. In 2025 hebben we, net als voorgaande jaren, met alle zorgverzekeraars en voor alle soorten polissen een contract.
In het najaar voeren wij gesprekken met de zorgverzekeraars om tot een akkoord te komen over een contract voor 2026. Op onze website houden wij bij met welke zorgverzekeraar we een contract hebben, of met welke zorgverzekeraar we nog in gesprek zijn. Deze pagina wordt in periode november tot en met januari wekelijks bijgewerkt.
Wordt mijn behandeling in 2026 vergoed?
Als uw behandeling in 2025 is gestart of als uw behandeling al is ingepland voor 2026, dan wordt deze vergoed door uw zorgverzekeraar. Wordt er met uw zorgverzekeraar géén contract gesloten voor 2025? Dan is het mogelijk dat een nieuwe behandeling in 2026 niet of slechts gedeeltelijk vergoed wordt.
Wij adviseren u om bij twijfel contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.
Kan ik ook wisselen van zorgverzekeraar?
Ja, u kunt van zorgverzekeraar wisselen. Dit kan normaal gesproken alleen één keer per jaar, van half november tot 1 januari. Uw nieuwe zorgverzekeraar zegt dan uw oude polis op, zodat u geen dubbele dekking hebt. Tussentijds overstappen kan alleen in bepaalde gevallen. Kijk voor meer informatie op Zorgwijzer.
Wat moet ik doen als er (nog) geen contract is met mijn zorgverzekeraar?
De gesprekken voor 2026 zijn nog gaande. De kans is groot dat er in november en december contracten worden gesloten. Als u van plan bent om van polis of van zorgverzekeraar te wisselen, dan kunt u onze website en de website van de zorgverzekeraar raadplegen om te zien of er een contract is gesloten.
Onze website wordt wekelijks bijgewerkt met de laatste stand van zaken.
Waar kan ik meer informatie vinden?
Wilt u weten of bepaalde zorg, bijvoorbeeld een behandeling of operatie, verzekerd is? Of heeft u vragen over hoe u verzekerd bent? Neemt u dan contact op met uw zorgverzekeraar.
Staat er voor u al een behandeling/operatie gepland en heeft u vragen over deze zorgkosten? Neem dan contact op met ons Verzekerdenpunt. Zij helpen u graag!